Mona har i grunden en examen som hästskötare så steget till att arbeta som garantihandläggare på Möller Bil kan tyckas vara långt. Men faktum är att i hästskötarutbildningen ingick en kurs kring fordon som gjorde att hon fick byta en del bromsar och meka med traktorer.
En del av fordonsintresset startade nog där och då och det tillsammans med att Monas pappa och morfar hade en gummiverkstad hemma gjorde att fordonsintresset utvecklades.
Mona tror att arbetet med hästarna gjort att hon lärt sig att det är enkel och tydlig kommunikation som är framgångsrik. Det och att man inte får vara rädd att ta i när det behövs.
Mona började sin anställning på Möller Bil 2006, det som då var AB G. Persson. Hon arbetade på Europcar med biluthyrning och något halvår senare började hon på kundmottagningen.
- Tiden går fort när man har roligt, säger Mona.
- En vanlig dag för mig börjar med att jag går igenom våra ansökningar och ser om de har blivit godkända av VGS (Volkswagen Group Sverige). Det är de som kontrollerar vårt garantiarbete och våra processer för att säkerställa att vi följer fabrikens rekommendationer. Sen packar jag en låda med utbytta reservdelar som också de ska in för kontroll. Mycket tid går åt framför datorn med att föra in data från arbetsordrar till garantiprogrammet. Jag jobbar även i nära kontakt med garantiavdelningen på VGS för att få hjälp/förtydligande om vad som gäller kring regler men det mesta står att läsa i garantihandboken.
En del av min tid spenderar jag också ute på verkstan för att ge stöd till teknikerna i deras garantiprocess där de redovisar hur och varför de reparerat bilen som de har gjort. Just nu handlar det mycket om att dokumentera med foto/ film vilka olika fel som finns på bilarna.
Eftersom min placering är "back-office" vid kundmottagningen så ingår det även i min tjänst att stötta kundmottagningen i frågor om hur vi kan ta hand om våra kunder på bästa vis genom att utnyttja systemen för Goodwill och liknade.
- Jag tror att man behöver en hel del driv som person då man i vissa fall måste göra övergripande förändringar i arbetsrutinerna då reglerna för garanti ändras. Det kan gälla hela verkstadsorganisationen som måste ändra på något i sitt arbetssätt även om förändringen i sig är relativt liten. Då är garantihandläggaren inte bara språkrör utan också den som tillsammans med cheferna ser till att förändringen sker.
Att ha ledaregenskaper och lite allmän koll på bilar är förstås inte fel i rollen som garantihandläggare. Jag har själv jobbat i tio år framför allt i kundmottagningen och det underlättar både när det kommer till den tekniska biten samt att jag kan ha förståelse för vad kundmottagarna behöver för hjälp.
- Det bästa är att det är omväxlade och att man får på ett eller annat vis komma i kontakt med väldigt många personer i organisationen samtidigt som du har stor möjlighet att vara med och skapa nöjda kunder. Jag ser garantiprocessen som ett lagarbete och det är roligt att få vara en betydande kugge i det.
- Som på de flesta arbetsplatser så beror mycket av trivseln på hur man fungerar tillsammans med sina kollegor, så även här. Möller Bil har en stark kultur och de allra flesta av oss har värdegrunden med oss i bakhuvudet och använder sig av den i vardagen. Öppen och ärlig samt Tydlig i både kommunikationen mellan varandra och ut till våra kunder är sånt jag praktiserar och har nytta av i mitt dagliga arbete. Omtänksamhet gör att stämningen är god. Vi bryr oss om våra medmänniskor, medarbetare, kunder och miljön. Därför trivs jag på Möller Bil.