Audi Privatleasing, vanliga frågor och svar

 

Om jag vill provköra innan beställning?   
Självklart erbjuder vi möjligheten att provköra bilen du är intresserad av innan beställning. Boka provkörning   

Ingår bilförsäkring?
För dig som leasar en Audi privat kan du välja till Audi Försäkring med rad fördelar. Du får 20 % lägre pris och en likvärdig Audi vid händelse av totalskada. Om du väljer Audi Försäkring ingår det i privatleasingavtalet att du får tillgång till en fri lånebil om du inte kan använda bilen på grund av en försäkringsskada. Beräkna enkelt fram ditt individuella försäkringspris för vald bilmodell direkt på sidan.   

Är månadskostnaden fast?   
Privatleasingavtalet baseras på en rörlig ränta vilket gör att månadskostnaden kan  ändras beroende hur räntan utvecklas. Månadskostnaden kan alltså blir högre eller lägre beroende på marknadsläget. Om du väljer till Audi Försäkring är  försäkringspremien fast under hela avtalstiden när du privatleasar. Premien kan komma att ändras vid flytt och skador samt när vagnskadegarantin utgår.    

Om jag får skador på bilen vad händer då? (Även kallat ”onormalt slitage”)
Precis som när du äger din bil är det viktigt att vårda din bil. Om du får skador på din privatleasingbil behöver du åtgärda dessa via ditt försäkringsbolag innan bilen återlämnas. Om du väljer Audi Försäkring ingår det i privatleasingavtalet att du får tillgång till en fri lånebil om du inte kan använda bilen på grund av en  försäkringsskada. Vi har tagit fram riktlinjer som beskriver ett slitage som anses vara onormalt. Här kan du läsa mer om hur du vårdar din privatleasingbil och vad vi betraktar som normalt slitage. Viktigt är även att bilen servas i enlighet med den serviceplan Audi utfärdat och alltid hos auktoriserad märkesverkstad.     

Om jag kör mer än 1000 mil om året?
Vid privatleasing är det viktigt att tänka på din planerade körsträcka.  Månadsbetalningen baseras på bilens körsträcka och om du kör längre än avtalat tillkommer en kostnad för detta vid återlämnandet. När du beställer din bil online kan du välja mellan 1 000, 1 500 eller 2 000 mil/år, välj det som du tror passar dig bäst.   

Finns det några tillkommande kostnader?
När privatleasingavtalet startas tillkommer en uppläggningsavgift på 495 kr. Med din första faktura tillkommer en administrationsavgift på 59 kr. Om du önskar e-faktura kan du lägga till detta, då blir administrationsavgiften istället 0 kr. Årlig fordonsskatt tillkommer till månadsbetalningen, denna faktureras dig som leasetagare direkt från Transportstyrelsen. På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa mer om hur storleken på skatten beräknas fram.   

Kan jag bryta mitt privatleasingavtal i förtid?
Ja, det går att bryta privatleasingavtalet tidigare mot en kostnad. Fram till avtalsmånad 12 betalas full avgift, därefter erläggs en kostnad uppgående till 40% av de kvarvarande icke förfallna leasingavgifterna. Kostnaden per kvarstående månad understiger aldrig 1000 kronor. Utöver denna kostnad kan onormalt slitage och eventuella övermil debiteras dig. Vi ber dig kontakta vår Kundservice eller din återförsäljare för mer information och en kostnadskalkyl för just ditt avtal.   

Ingår däckförvaring?   
Däckförvaring ingår inte i månadskostnaden men om du önskar förvaring av dina däck kan din närmsta återförsäljare hjälpa till med detta. När det är dags för leverans av din bil kan du beställa detta av din återförsäljare.   

Kan jag välja till tillbehör eller utrustningspaket på bilen?   
Ja, allt du normalt kan välja till din bil kan du även lägga till när du privatleasar. Kontakta din återförsäljare om bilarna på den sida saknar de tillval som du önskar.   

Vad händer när privatleasingavtalet löper ut?   
När avtalet börjar närma sig sitt slut kommer vi löpande hålla kontakt med dig där vi informerar om vad vi behöver din hjälp med. T.ex. att eventuella skador behöver åtgärdas innan bilen lämnas tillbaka, eventuell besiktning och service behöver vara gjord. När sen återlämningsdagen närmar sig bokas en tid där bilen gås igenom och eventuella icke åtgärdade skador samt övermil behöver då betalas. Sedan lämnar du tillbaka bilen till din återförsäljare. Förhoppningsvis har du beställt en ny privatleasad Audi som då står och väntar på dig.   

Vad ingår i serviceavtalet?   
Service av din privatleasingbil ingår hos auktoriserad servicepartner under avtalstiden. Vilket innebär Audi Originalservice inklusive milbundna intervalltillägg enligt serviceplan. Det som inte ingår är torkarblad, spolarvätska, förbrukningsmaterial, Ad-blue, glödlampor samt säkringar.   

Kan jag köra utomlands med bilen?   
Självklart ska du kunna njuta av din bil även i utlandet! Du får vistas med bilen utanför Sveriges gränser i 45 dagar. Behöver du vistas längre än så behöver du ansöka om ett tillstånd hos oss för det. Detta gör du genom att kontakta vår Kundservice. Tänk på att göra detta i god tid innan resan då handläggningstiden är 2-3 arbetsdagar. Du behöver även se till att du har rätt försäkring och att den gäller för det land du både tänker vistas i och de länder du passerar på vägen dit. Kontakta ditt försäkringsbolag för att få information om vad som gäller för din försäkring. Besök även trafikförsäkringsföreningen webbplats, där du hittar information kring vilka regler som finns i respektive land samt vilka länder som har krav på grönt kort. Tänk även på att om det land du vill resa till inte har krav på grönt kort så kan ett land du passerar ha krav på det. Trevlig resa!